Jak-napisac-dobre-CV

Jak napisać dobre CV?

Przygotowanie własnego CV może wydawać się banalnym zadaniem, jednak zamieszczenie odpowiednich informacji, a pominięcie tych mniej istotnych może okazać się wyzwaniem. W obecnej sytuacji gospodarczej pracodawcy stawiają na efektywność i umiejętności potencjalnego pracownika, doświadczenie oraz elastyczność, zarówno teraz jak i w przyszłości. 

Kilka przydatnych rad: 

• Przede wszystkim CV powinno być napisane w przejrzysty sposób, powinno zawierać informacje o kwalifikacjach adekwatnych do stanowiska na jakie aplikujesz.
• Upewnij się, że Twoje CV jest wydrukowane na białym papierze dobrej jakości, przejrzystą czcionką (np. Arial, czcionka 12).
• Stosowanie sekcji (np. osobisty profil, historia kariery, itp.) pomoże potencjalnym pracodawcom zebrać informacje, których najbardziej potrzebują. 
• Zachowanie odstępów pomiędzy poszczególnymi sekcjami, wizualnie uporządkuje treść.
• Imię i nazwisko, adres i numer telefonu powinny stanowić początek dokumentu.
• Zastosuj zasadę odwróconej chronologii. Na początek w sekcji „Wykształcenie” zaczynając od ostatnich zdobytych tytułów, następnie w sekcji „doświadczenie zawodowe” umieść listę kwalifikacji, zaczynając od bieżącego miejsca pracy. Jeśli pracujesz od wielu lat, zrób krótką listę swoich kwalifikacji i małą wzmiankę o studiach i szkole średniej. 
Jeśli dopiero rozpoczynasz karierę zawodową, zamieść wszystkie osiągnięcia oraz szczegółowe informacje o swojej edukacji. 
 

Zawartość:  
Swój profil zawodowy możesz przedstawić w formie tabeli, aby osoba która czyta Twoje CV łatwiej wychwyciła najważniejsze informacje o Tobie i umiejętnościach jakie posiadasz. CV powinno być krótkie, zwięzłe i obiektywne. Pamiętaj, że to co napiszesz w CV pomoże Ci na rozmowie kwalifikacyjnej. 

Zacznij od swojej aktualnej pracy, podając szczegóły swojego stanowiska w następujący sposób: 
• Nazwa stanowiska, 
• Okres zatrudnienia, 
• Zakres zadań i obowiązków jakie wykonujesz na swoim stanowisku, 
• Najistotniejsze osiągnięcia, 
• W miarę możliwości opisz swoje kwalifikacje posiłkując się konkretnymi zadaniami np. zarządzanie pracownikami niższego szczebla, zarządzanie budżetem, przygotowanie raportów dla zarządu, 
• Podkreśl umiejętności zdobyte w aktualnej pracy, które Twoim zdaniem będą przydatne na stanowisku na które aplikujesz. 

Nie musisz podawać powodu, dla którego rezygnujesz z aktualnej pracy. Będzie to jednym z tematów na rozmowie kwalifikacyjnej. Możesz zawrzeć takie informacje w liście motywacyjnym. 
Rozmowa kwalifikacyjna jest najważniejszym etapem w rekrutacji. Pamiętaj, że osoba prowadząca rozmowę korzysta z informacji zawartych w Twoim CV. Upewnij się czy nie masz w swoim życiorysie żadnych luk. Jeśli jesteś studentem i dopiero zaczynasz pracę, zaprezentuj w swoim CV każde dotychczas zdobyte doświadczenie praktyczne np. przewodniczący szkoły, organizator imprezy, członek zespołu sportowego, udział w tworzeniu gazetki szkolnej lub wolontariat. 

Uwypuklij predyspozycje osobowościowe, które są spójne z profilem stanowiska. Jeśli poszukują kogoś do pracy zespołowej, pamiętaj aby powiedzieć, że należysz do lokalnej organizacji lub grasz w drużynie sportowej. Pokażesz w ten sposób, że jesteś graczem zespołowym. 
Twoim głównym celem jest przekonanie potencjalnego pracodawcy, że masz umiejętności, doświadczenie i chęć, aby podjąć się danej pracy. Twoje CV nie powinno mieć więcej niż dwie strony A4. 

Pamiętaj też, że każdy pracodawca jest inny, Twoje aplikacje zawsze powinny być dostosowane do stanowiska na które aplikujesz. 

Dobrze napisane CV pozwala na pozytywny odbiór Twojej osoby. 

Pamiętaj - pierwsze wrażenie można wywrzeć tylko raz!